Konstantin Stanislavski
Näyttelijän työ
Mitä on näyttelijätaide? Mikä on luova tila ja miten sen voi saavuttaa? Entä maaginen jos, emotionaalinen muisti ja alateksti? Miten saavuttaa inspiraatio tietyllä kellonlyömällä? Miten välttyä rutiinimaisuudelta? Stanislavskin Näyttelijän työ on alansa ohittamaton klassikko.Venäläisen näyttelijän, ohjaajan ja pedagogin Konstantin Stanislavskin teos Näyttelijän työ 1 ja 2, oppilaan päiväkirja on näyttämötaiteen klassikko, näyttelijäntyön ohittamaton perusteos. Stanislavskin (1863 1938) järjestelmä on systemaattinen tapa opettaa näyttelijän ja ohjaajan työtä ja luoda aito vuorovaikutus näyttämön ja katsomon välille.Vaikka Stanislavski loi systeeminsä usean vuosikymmenen aikana 1800-luvun lopulta 1900-luvun alkuvuosikymmenille, hänen oppinsa ovat yhä moderneja ja tänä päivänä korvaamattomia niin teatterissa, elokuvassa, oopperassa ja muissa esittävissä taiteissa. Stanislavskin laaja tutkimustyö on nousemassa uuteen arvostukseen niin Amerikassa, Euroopassa, Venäjällä kuin Pohjoismaissakin. Näyttelijän työ 1 ja 2 on Venäjällä kouluttautuneen teatterintekijä Kristiina Revon useita vuosia valmistelema uusi suomennos, joka päivittää ja tarkentaa lukuisia Stanislavskin keskeisiä termejä ja ajatuksia tähän päivään.Näyttelijän työn kaksi ensimmäistä teosta julkaistaan nyt yhtenä kirjana, joka sisältää paljon Suomessa ennen julkaisematonta materiaalia.''Romaanimuotoinen, näyttelijäoppaan päiväkirjaksi kirjoitettu teos on vuoroin hauska, runollinen, syvämietteinen ja - mikä parasta - äärimmäisen selkeä. Kristiina Revon komeana uutena suomennoksena ilmestyvä monumentaalinen Näyttelijän työ on alan ensimmäinen todellinen - ja ehkä edelleenkin paras - oppikirja'' Lauri Timonen, Satakunnan Kansa 15.8.2011''Näyttelijän Työ on omaperäinen näyttämötaiteen opaskirja. Suosittelen Näyttelijän työtä ehdottomasti kaikille näyttämötaiteesta kiinnostuneille. Opetustilanteet ovat aidonoloisia, eikä teksti todellakaan ole tylsää, vaan Näyttelijän työ on kuin näytelmä itsessään.'' Johanna Torvinen, Lukufiilis 2011/3